Tuesday, January 01, 2008

atonement

Dan and I went to see Atonement. (Yeah yeah yeah, you guessed it: English, and a period piece=my suggestion).

The movie made Dan angry, but I liked it a lot. At the same time it might have been the most unsettling film I have ever seen. I have read a few reviews, and they all do their best trying not to give away the plot while at the same time talking mostly about the plot. Which makes sense because the story does keep you on the edge of your seat.

Crisp English accents, fantastic clothes, and drama aside, what really got me hooked was the time line. It's very cool the way the story is told.

Just don't expect this movie to help you feel better about the world. Very likely it will make you feel worse. By the end of it I wanted to punch Vanessa Redgrave in the nose really really hard. And I am not just saying that either.

4 comments:

Anne said...

Den här filmen har jag funderat på gå och se, har liksom du läst flera recensioner som alla varit väldigt kryptiska och egentligen inte sagt särskilt mycket. Trailern för filmen är ju helt underbar, ljuset, blderna osv. Brittiska kostymfilmer är dessutom något jag är väldigt förtjust i. Jag blir mer nyfiken efter att ha läst ditt inlägg om filmen och att din Dan blev arg. Blev nyfiken på vad som kunde triggat igång sån reaktion.

Inte alls ett tema som denna film och med helt annat innehåll. Men apropå film...
Jag såg Eastern Promises på dvd under nyårshelgen. Du kanske sett den eller vet vad för film jag menar? Den var otroligt bra. Egentligen inte min typ av film men jag är glad vi såg den för den var väldigt bra och jag funderade länge på den efteråt. Ryska maffian i London och hur den moderna maffian handlar med människor istället för knark.

Lotta K said...

Har inte sett Eastern Promises men skall kolla om den finns på Netflix!

Det knäppa med Atonement är att man nästan inte kan prata om den utan att avslöja handlingen. Och då förstör man överraskningsmomentet. Jag hoppas du ser den... det vore intressant att höra vad du tycker. Otroligt vacker film, otroligt hemsk.

Petchie75 said...

Jag vill också se filmen, min syster började läsa boken igår.. Jag blev extra nyfiken av att läsa din recension!! Och precis som Anne vill jag så klart veta varför Dan blev så arg!?
Tyvärr visas den inte (än iaf) på vår närmsta biograf - grr.. jag får väl lära mig köra till någon annan bio, ha ha!

Lotta K said...

Alltså när jag kom till USA och 1. var tvungen att lära mig köra bil och 2. tvingades köra på freeways hela tiden så hjälpte det mycket när jag kom på att ligga i mittfilerna. Där är det lugnt och skönt. Bara ett tips!

Dan blev inte såå himla arg. Men han har inget tålamod med bortskämda själviska människor och filmen kretsar mycket runt hur en priviligierad människas val påverkar allas liv. Om jag skall gissa så tror jag också det handlar om att det i grunden är en europisk historia. Med det menar jag att storyn vilar i ett stabilt samhälle där klass betyder mycket och inget egentligen förändras. Det låter antagligen kryptiskt men jag vill inte avslöja något. Fråga din syster och jag lovar att hon inte vill berätta heller!