Sunday, November 18, 2007

here she is again, the girl who has been dead longer than she lived

Sometimes people get to my blog through Google. The most common search right now is "butternut squash soup". "Gingerbread house" is popular too.

Once in a while someone searches for "21 shots". That happened again today.

When I see a search like that on my statcounter I always wonder what they were looking for. Were they parents trying to learn something? Kids trying to find out how to do it?

Taking 21 shots of alcohol is sometimes how Americans celebrate their 21st birthday. I wrote about it a year ago, after a friend of mine from high school had sent me a photo.

The girl in the photo was a friend of ours. She died at 19. Her death was alcohol related. She died alone even though people were in the next room. No one checked on her.

Over the past few years I have known people involved in two more similar deaths.

As far as I am concerned, taking 21 shots is pretty much the dumbest thing ever. Alcohol is dangerous. Life is precious.

9 comments:

Anonymous said...

Här håller varje höst 16-åringar på att supa ihjäl sig när de börjar gymnasiet. Vodka i tratt är ett av sätten. Kan nog liknas vid 21 snabba shots.

Lotta K said...

Jag blir vansinnig när jag hör sånt. På mitt jobb har det varit två dödsfall under tiden jag varit där. En student, och en vuxen människa som drack med studenterna. Den vuxna människan (kvinna, 40+) tävlade med en kille om vem som kunde dricka flest shots. Sedan slocknade hon, ingen kollade, och nästa morgon var hon död. Och en av killarna som varit med satt på golvet i korridoren och grät nästa dag när vi skulle ha föreläsning.

Anonymous said...

Usch, vad hemskt. Fruktansvärt, jag blir både ledsen och arg höra talas om såna här saker. 21 shots när man fyller 21 är bland det dummaste jag hört. Visst, som ung tror man att man är odödlig och att inget är farligt men det finns ju gränser för vad som är rent urbota korkat.

Det finns väl nåt under våren, spring break eller nåt sånt där, då det är populärt ungdomarna åker iväg nånstans där de bara festar redlöst en helg? Är inte så insatt i hur det fungerar. Det händer säkert en massa tragiskt under de tillställningarna också, om målet nu bara är att festa så mycket det bara går.

Lotta K said...
This comment has been removed by the author.
Lotta K said...

Det känns annorlunda här med alkohol, men jag kan inte riktigt sätta fingret på hur. De dricker verkligen för att bli fulla. Fast det gör ju svenskar också. Fast jag tror amerikanska ungdomar smyger mer med det.

Spring break är jättestort. De åker på resor och dricker som galna. Min allra första termin var ett spring quarter, och en av studenterna på institutionen hade precis dött i Mexiko. Han hade varit full och ensam och ramlat. Han dog för att ingen hittade honom.

Fia said...

Så gräsligt! Jag har aldrig riktigt lyckats klura ut hur någon som uppenbarligen är smart nog att ta sig in på en utbildning inte är smart nog att inse att de inte är odödliga? Jo, jag vet ungdom och allt det där...men nog tycker man att de borde ha NÅGRA spärrar??

Lotta K said...

Jag vet inte hur de tänker. Mitt universitet har en ny regel nu om att även den som ringer efter hjälp (och därmed bevisar att den är närvarande när någon annan dricker) kan straffas av universitetet för underage drinking. Vilket ju innebär att de drar sig för att ringa efter ambulans eller skolans egna emergency medical people... Smart va?

Isle Dance said...

(((So sad)))

Lotta K said...

Isle, thanks.
Yes.
Doesn't it make you furious?