Tuesday, November 06, 2007

we do love that cinnamon

So I went to IKEA and I didn't get a gingerbread house kit.

But then I went to Trader Joe's and there I saw a small Indian girl picking out one of their gingerbread house kits. That's the one I want now. I am so getting it.

It's funny because Swedish Christmas and Indian food have the same spices and sometimes smell the same. I wonder if she thought of that.


PS.
Sorry, I realized I just claimed gingerbread. Maybe I have no right to do that. But it is pretty Swedish, right?

8 comments:

Monica said...

Hehe, och jag som var på IKEA och köpte pepparkakshuset häromdagen!! :) Får åka dit snart igen och bunkra inför julen (glögg, julmust, peppisar, osv)...innan allt tar slut!

Petchie75 said...

Det är väldigt svenskt, men i Belgien äter man speculoos och i Nederländerna äter man speculaas (NB skillnaden i stavning ;-)) som faktiskt smakar ganska mycket pepparkaka! Speculoos äts hela året runt, man får oftast en individuellt förpackad liten kaka till sitt kaffe (om man inte får en chokladbit).

Fia said...

Hm..fransmännen skulle nog inte bli så glada om vi svenskar "tog taberas" på detta med pepparkakor...tyskarna har ju sina pfefferkuchens också...jag tror att det är en ganska universell kryddblandning rent historiskt. Men - vi svenskar är ju de enda som har just PEPPARKAKOR! Så.

Lotta K said...

Alltså nu har jag en annan fråga till er: jag har bestämt att jag gillar pepparkakorna i de stora burkarna på Cost Plus World Market bäst. Jag tror de heter Nyåkers. Vad tycker ni? Bättre eller sämre än Annas från IKEA?

Fia said...

Nyåkers rock!! De är klart helt bäst, hm, undantaget från dem man bakar själv som inte brönner sönder förståss. Annas är lite för söta för min smak.

Petchie75 said...

Kung Oscars tycker jag är godast men de hittar man nog bara i Sverige! Gillar namnet... Farfar frågar alltid om O är O den I eller II!

Lotta K said...

Minns inte Oscars pepparkakor... Men finns det inte sardiner med Oscar I eller II på också?

Lotta K said...

Och Fia, jag blir imponerad av att du bakar själv! för det gör inte jag. Hittar jag en god deg köper jag och äter, men IKEAs är inget vidare märkte jag förra året.