Friday, May 04, 2007

"Because I trust you."

A Chinese young woman told me yesterday that when she was traveling in Scandinavia by herself, the Swedes were far more welcoming and helpful than the Danes.

She said in Denmark people didn't talk to her, but in Sweden people approached her to give her information, lent her their passes for the local buses, and generally were very nice. She says she wants to move there.

This just really surprises me. It goes against all notions Swedes have about the Danes. We see them as warm and friendly, and ourselves as stiff and cold.

When I think of it, though, it doesn't surprise me that someone would lend her their bus pass. She said the guy working at the front desk at the hotel did. He also gave her a map of the city with downtown bars circled, and told her to have a good time.

6 comments:

Desiree said...

Jag är förvånad över att hon tyckte svenskarna var mer vänliga än danskarna. För mig som svensk känns det inte som att svenskarna generellt är så speciellt vänliga alla gånger. I stockholm hälsar man inte på någon man inte känner eller ställer sig och småpratar med någon man inte känner.

Anonymous said...

Jag fick nyligen höra talas om en incident på en buss i sthlms innerstad. Sura, tysta och inbundna sitter ju som bekant svenskarna på de där bussarna. Trötta och ivriga att få komma hem. Vid nån hållplats stiger det på en italienare med taskig engelska. Han frågar direkt chaffisen efter en adress, som chaffisen inte verkar känna till. Chauförren ropar i micken om nån av passagerarna vet, och plötsligt är halva bussen engagerad för att hjälpa den här vilsna italienaren. Tydligen glömde till och med nån stiga av på rätt hållplats för att han/hon så gärna ville hjälpa turisten. Det överraskade mig då jag fick höra.

Förresten, det du skrev om tillhörighet och identiet är OTROLIGT intressant. Jag kommer att återkomma till dig längre fram med mina funderingar i ämnet.
Trevlig helg!
-Anne

Lotta K said...

Kul om du tanker pa identitetsfragan, Anne. Visst ar det intressant. Och tack for ditt email, Desiree. Jag skall forsoka sammanfatta diskussionerna i klassen.

Och det var precis sana historier kinesiskan berattade, som din om bussen, Anne. Jag blev forst jatteforvanad, sedan stolt!

Trevlig helg sjalva! Visst ar det skont med var, och fint med allt som vaxer.

Lotta

Monica said...

Jag undrar om det är så att vi svenskar faktiskt är vänligare och mer hjälpasamma än vad vi tror? Igår pratade jag med en amerikansk tjej som sa att hon tyckte att svenskarna var urtrevliga, att hon skulle kunna tänka sig att bo i Stockholm...Hmmm, och hon är inte den ända som jag hört detta ifrån.

Lotta K said...

Visst ar det underligt att vi inte tror det om oss sjalva att vara trevliga? Kinesiskan var helt tagen av att nagon litat pa henne. Killen hade sagt "Mitt skift ar slut kl 6, sa var tillbaka tills dess. Men om du inte har kommit sa vantar jag." Jag tror aldrig hon varit med om nagot liknande.

Anonymous said...

Sen tror jag ofta folk säger snälla saker om ens land för att vara artiga. Men visst är nog svenskar snälla, det får jag ofta höra utan att de redan vet att jag är svensk.