Tuesday, May 01, 2007

what are you?

One thing I think about a lot is cultural identity. I think about it, and then I talk about it in class. Sometimes to the point of actually confusing the students, maybe. Because it's a really complicated issue, and a personal one too. There aren't any easy answers.

So... now I wonder what YOU think? What does it mean to you, to be American, or Swedish, or Mexican, or Californian, or however you would identify yourself? Email me, lotta.k@gmail.com, or write a comment here. I am really very curious.

7 comments:

Isle Dance said...

Excellent questions - I'll send you an email in the next few days...!

Ing said...

Tricky question - I'll get back to you on that

Lotta K said...

Thanks both! I am eagerly awaiting your thoughts!

Fia said...

Hm, jag svensk...fast vänta...hur svensk är jag? Farmor från Italien, farfar vallon, morfar skogslapp (same) och mormor vet vi inte, hon var barnhusbarn...

Jag är uppvuxen i Sverige, men då jag lämnade Sverige tidigt (första gången som 15-åring) så är jag väl vid detta laget en amerikaniserad svenska. Jag tror (eller hoppas) att jag har försökt komplettera min individs egna unika egenskaper med sätt att vara och tänka från båda kulturerna.

Det betyder att jag är väldigt hemtam här i USA, men det finns fortfarande saker jag inte vet eller förstår bland de oskrivna normer som finns i alla samhällen. Jag är mindre hemtam i Sverige numera känner jag då jag är där. det är ibland bara språket och en del av kulturhistorien jag har gemensamt med de som bor där. Sverige förändras så mycket mellan varje gång jag har varit där och jag har bott här så många år nu att jag kanske mer är en Svensk-Amerikan än en svenska i USA.

Jag har nog en fot i vardera landet men står kanske lite tyngre i den amerikanska myllan än i den svenska.

Hm, var detta ett svar ens, eller bara lite tankar? Det är en svår fråga. Jag ska fundera lite till.

Lotta K said...

Tack Fia, jatteintressant! Det ar precis var jag ar intresserad av. Hur det kanns, snarare an absoluta sanningar (for sana finns inte, tror jag). Ser fram emot mer!

Desiree said...

Väldigt interessant ämne. Jag har skickat ett mail till dig med lite av mina funderingar kring ämnet.

Isle Dance said...

I finally whittled it down to something coherent - YAY! Feel free to ask any questions as I can easily go into much more detail...! http://isledance.blogspot.com/2007/05/what-am-i.html