I read a comment somewhere on the internet where someone argued I took it too far with the comments about stereotypes in relation to a TV commercial. They implied it had been different had it been a documentary.
The point is, I think, that just the opposite is true. When watching a documentary we are prepared that the film makers have a perspective, and a story they want to tell. We understand that what we are presented with is not the truth, but somebody's interpretation of the world.
Whatever can be referred to as "just entertainment", or "just a commercial", (or "just" anything), is far more dangerous. Entertainment is dangerous just because it pretends to be neutral. It pretends to express what is normal, and then it repeats those messages until to us they seem normal. And we see stick thin women and forget that real life women don't look like that.
The commercial that I was discussing was different. It didn't really create negative stereotypes of Scandinavia, or Scandinavians. Instead it created cozy, exotic, and stereotypical images of mismatched European locations.
And it sure reinforced the notion that when it comes to foreign places and people, detail and accuracy doesn't matter. And that in itself is a cultural value that has real meaning.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
4 comments:
I agree.
I agree.
I agree.
Absolutely.
Lotta,
det där begreppet med att ha underkläderna på för tight, det har jag aldrig hört förut! Tänka sig vad man får lära här på din blogg ;)
Själv analyserar jag nog inte reklam på det där viset, mest för att jag är en ganska ouppmärksam tv-tittare. Eller, jag tittar nästan aldrig på tv överhuvudtaget!
Men efter att ha tittat på youtube-klippet och läst dina kommentarer så kan jag inte annat än att hålla med dig!
Lotta, jag önskar dig ett Gott Nytt År. Hoppas att 2008 blir ett kanonår för dig!
Intressant att ditt inlägg hamnat någonannanstans på internet - och att det fick folk att tänka till lite, även om de tyckte att du hade för tajta underkläder, ha ha!
Jag håller fortfarande med dig och önskar Gott Nytt år!!
PS Det mest intressanta måste ju ändå vara att typ ingen kunde komma ihåg för vad det var reklam för! Mastercard, Visa etc...
Gott nytt år, alla!
Visst är det ett kul uttryck med the underwear? Skall absolut använda det själv när det passar.
Och nej, folk i allmänhet analyserar inte reklam eller TV alls på det här sättet. Men det är ju mitt jobb. Och ibland känner jag att jag vill ta diskussionerna även utanför klassrummet. Även om det tar emot eftersom många tycker det är att "överanalysera". Vilket det inte är. Det handlar mer om att se mediebudskap som delar i samhället, och undersöka hur värderingar skapas och vidmakthålls.
Att ingen kommer ihåg vilket företag det gäller är verkligen intressant. Jag har hört någonstans om humor och reklam att faran ligger i att vara FÖR rolig. Då minns folk bara att de skrattade... inte vad produkten var. Samma sak här tydligen.
Post a Comment